מסתרי המוטיבציה
מאמר זה נכתב בהשראת סיפרו של פרופ' דן אריאלי
"שווה לך, ההגיון הסמוי בבסיס המוטיבציה שלנו" הוצ. ידיעות אחרונות וספרי חמד 2018.
כולנו רוצים להחדיר מוטיבציה בעצמנו ובאחרים, אם כדי להגשים שאיפות קריירה, להעלות תפוקות בעבודתינו להיטיב את יחסינו עם סביבתינו ולשפר את בריאותנו.
אנחנו עסוקים במוטיבציה, אך איך היא פועלת באמת?
מוטיבציה בהגדרת הספר היא הרתמות חיובית להשלמת משימה.
לפי דן אריאלי, ההנחה הבסיסית והאינטואיטיבית שמוטיבציה מונעת מתוך תגמול חיצוני, אם תעשה X תקבל Y, היא פשטנית וסיפור המוטיבציה הינו הרבה יותר מורכב.
בניסיון לבודד חלק מהרכיבים החשובים של המוטיבציה ומתוך עשרות מחקרים שקיימו הוא ועמיתיו עולים מספר גורמים שמודעות אליהם עשויה לשפר את יכולתינו בהגברת מוטיבציה בעצמנו ובאחרים:
הגברת המוטיבציה במספר דרכים:
חיבור למשמעות
יש בנו דחף עמוק לשאוב תחושת משמעות בחיינו, משמעות במהותה נוגעת לתחושה של תכלית של ערך ושל הותרת חותם, משהו שגדול יותר מעצמינו.
כך לדוגמה, כשאנשים שרוצים לרזות מחוברים לתוצאה ספציפית עבורם: "אני אהיה יפה ורזה בחתונה".. יש פחות מוטיבציה להתמיד מאשר שאלו שמחוברים למשמעות של להיות רזה ובריא עבורם: "לחיות חיים ארוכים ותורמים ולהיות דוגמה לילדי כיצד לחיות נכון ובריא".
רבים מאיתנו נמשכים להתנדב ובהרבה מקרים אפילו לחוות כאב וסבל על מנת להרוויח משמעות.
איך מתחברים למשמעות? ב NLP אנחנו משתמשים במושג מסגור מחדש (reframing), שינוי נקודת המבט. מה שנתפש כתהליך קשה וסיזיפי, כאשר הוא מחובר למשמעות מקבל ערך שמעורר את המוטיבציה שלנו. תשובות לשאלות: "איך מה שאני עושה עוזרת למישהו, מקדמת משהו?" "למען מה או למען מי אני עושה?" מחברות אותנו לערך זה.
חיבור ליצירה ולמאמץ
אנשים שיוצרים משהו שואבים חיבור, תחושת משמעות וזהות מהיצירה שלהם.
כאשר אנו טורחים להכין את המזון שלנו, ככל שנשקיע בו מאמץ נהנה יותר מאכילתו. כאשר אנחנו מעצבים את ביתנו ככל שנהיה מעורבים יותר ונשקיע בכך יותר זמן ומאמץ, ביתנו יראה לנו יפה ונוח יותר. כשנכדי מתארח אצלי ואני מאפשרת לו להיות שותף בהכנת הסלט במקרים אלו תמיד יאכל יותר ממנו ואף יביע הנאה מכך.
החיבור הזה אל היצירה שלנו, המותאמת לנו, תקף גם על הרעיונות שלנו. אנחנו קשורים לרעיונות שלנו. לכן, אם אתם רוצים ליצור מוטיבציה אצל האחר, אל תעוצו עצות. האמינו בהנחת היסוד של הNLP ש"לכל אחד יש את כל המשאבים שהוא צריך על מנת להשיג את כל מה שהוא רוצה" ועודדו אותו להעלות רעיונות לפתרון בעיותיו או להשגת שאיפותיו. המוטיבציה להצליח בזה גבוהה יותר מאשר מוטיבציה לבצע רעיונות של אחרים.
היצירות שלנו, בין אם אלו ההורות, הזוגיות, הבריאות, העבודה, או המזון שלנו, ככל שאנו מושקעים בהן יותר ומקדישים יותר מאמץ לפעילויות השונות הקשורות בהם, "אנו חווים אהבה גדולה יותר, והן הופכות לחלק מעצמנו ומזהותינו"(עמ' 73).
מערכות יחסים ארוכות טווח – יוצרות אושר וקשורות למוטיבציה
כאשר "הלקח הבסיסי הוא שכשאנו מחוייבים וחושבים לטווח הארוך, אנחנו יכולים לזנוח את האג'נדה האישית שלנו… וכשאנחנו נותנים יותר לטובת הכלל, אנחנו יכולים לקבל הרבה יותר ואז יכולים לקרות דברים נפלאים". עמ (116). יצירת כימיה בין אישית טובה טובה והיכולת לקבל ולהבין עמדות של הזולת הן מיומנויות נלמדות המאפשרת קיום יחסים כאלה.
רצון טוב
קל יחסית ליצור רצון טוב, מילת עידוד פה ושם, עניין אמיתי באיכות החיים של הזולת וכנות בעיניים…(118). סקרנות ופתיחות לזולת
יאפשרו לנו לומר את המילים הנכונות בזמן ובמקום הנכונים ויהיו אפקטיביים ביצירת מוטיבציה.
שאלת המוטיבציה היא כללית וגדולה ואנחנו כנראה לעולם לא נגיע לעומק החקר שלה. עם זאת, על ידי הבנת גורמי המוטיבציה הסמויים שחלקם הוצגו כאן, והתאמת הגישה שלנו אל עצמינו ואל הזולת, כשנשקיע בתחושה של חיבור, משמעות, בעלות וחשיבה לטווח ארוך נייצר את האנרגיה לפעולה מתמדת.
נכתב ע"י בלהה פלג
מנחת NLP בכירה.
רוצה למקסם את הפוטנציאל? להשיג מטרות? להעלות רמת מיקוד ומוטיבציה?
לחצו להרשמה לקורס NLP PRACTITIONER >>